annesophie2000.reismee.nl

Hike N.P. Naiman Nuur Mongolie

Het verhaal stond al enige tijd op papier. Hier dan toch eindelijk het vervolg van onze tocht door Mongolie.

Na een week in de Gobi verlaten we de woestijn met een lange rit naar het Noord Westen, in de richting van N.P. Naiman Nuur, ook wel '8 lakes district' genoemd. Het kost ons 2 dagen, 430 km en een hoop gehobbel om daar te komen. Onderweg overnachten we in ons tentje, gewoon langs de kant van de 'weg'.

Op onze tweede reisdag naderen we de nomaden familie waar we zullen overnachten. Van hieruit starten we onze 3 daagse hike tocht. Het is weer een totaal ander landschap, met een ander klimaat en andere dieren. Het zand heeft plaatsgemaakt voor groene heuvels en rotsen. De geiten zijn ingeruild voor yaks en de temperatuur aanzienlijk lager! In de beek wassen we onze kleren, we hebben voor het eerst weer 'stromend' water.

's Avonds eten we bij de familie. Het geitenvlees komt ons inmiddels de neus uit waardoor de honden onze beste vrienden worden. Daarna volgt een traditionele pas sessie met Mongoolse kleding. Lange dikke jurk pakken die berscherming bieden tegen verschillende weersomstandigheden. Het staat mooi, zeker in combinatie met een knal oranje Unox muts (zie foto).

We helpen nog even met de yaks, de kleintjes worden 's nachts aangelijnd, maar wanneer de zon achter de heuvels verdwijnt wordt het snel koud! Dit zijn we niet meer gewend. Gelukkig hebben we een kachel in onze ger. Met wat gedroogd yak stront hebben we binnen no time een warme ger tent!

De volgende dag begint onze hike. We gaan 3 dagen op pad, waarvan 2 dagen wandelend en 1 dag te paard. Onze bagage gaat mee op het paard. In het nationaal park mogen geen auto's komen, onze chauffeur zal ons daarom aan de andere kant weer oppikken.

We maken deze tocht door het 8 meren nationaal park, een vulkanisch gebied met veel lava gesteente. Het is een mooie bergtocht met prachtige uitzichten langs de meren. Tegen het einde van de middag zoeken we een geschikte plek aan het meer om onze tent op te zetten. We zijn de enigen en het is heerlijk om even te kunnen 'douchen' in het (koude) meer na een week woestijn. Met een kampvuurtje warmen we ons vervolgens weer op. Het is primitief leven maar we genieten volop van de natuur!

De volgende ochtend staan we vroeg op. We pakken alles weer op en binden het op ons paard. Het is een korte wandeling, maar de familie waar we naartoe wandelen heeft geen telefoon. Wie het eerst komt heeft dus de meeste kans op een slaapplek.

Wanneer we bij de familie aankomen blijkt dat er geen ger beschikbaar is voor ons. Gelukkig mogen we bij de familie in de ger op de grond slapen. Maar wanneer de vader van het gezin 's middags stom dronken thuis komt met enkele vrienden slaat de stemming ineens om in een bedreigende sfeer. Drank is in Mongolie een groot probleem, men weet niet hoe ermee om te gaan en je ziet regelmatig dronken mensen. Camille, onze franse medereizigster, komt in contact met een 3-tal fransozen en we mogen uiteindelijk bij hun in de ger slapen.

De volgende ochtend is het gras bevroren, zo koud is het geweest! Onze kachel in de ger is halverwege de nacht uitgegaan waardoor het fris is! Marcel begint al vroeg met het aanmaken van het vuur en de familie is verbaasd wanneer onze kachel brandt zonder hun hulp.

Na het ontbijt vertrekken we ter paard. Paardrijden wordt in Mongolie heel veel gedaan, maar zorgt ook voor toeristen met veel spierpijn, de zadels zijn namelijk meestal van hout. Maar wij hebben geluk, we krijgen leren zadels en een lief paardje! De tocht is pittig voor de paarden, het terrein bestaat veelal uit stenen waar ze tussendoor stappen. Het uitzicht is mooi en het pauzeren onderweg is een verademing voor de benen! Dat wordt vast spierpijn!

s' Middags pikt onze chauffeur ons weer op en rijden we met onze russische bus naar de volgende familie. Van hieruit bezoeken we ter paard een waterval. De waterval is mooi, maar ter paard in galop over de vlakte is het allermooiste!!

De laatste paar dagen rijden we rustig terug naar de hoofdstad Ulaan Baatar. Onderweg overnachten we in een ger guesthouse bij de hotsprings. Hier kunnen we voor het eerst, na 1,5 week, echt douchen. Heerlijk! De hotsprings is een warmwaterbron van 86 graden. Dit water wordt in verschillende baden gepomt. We genieten van een biertje in de warme baden, met prachtig uitzicht op de achtergrond!

De laatste dag passeren we Karakorum, de oude hoofdstad van het ooit zo inmense Mongolische rijk. Hier bezoeken we de Erdene Zuu Monastery welke deels verwoest is door de Sovjets. Dit is het oudste Boeddhistische klooster van Mongolie en staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO. We zien hoe de monniken actief en hardop lezend hun dagelijke ritueel uitvoeren. Daarna bezoeken we het museum. Het Mongoolse rijk is het grootste rijk uit de geschiedenis en liep van oost Europa en Rusland naar centraal Azie.

De laatste nacht slapen we op een fantastische plek, op een heuvel met prachtig uitzicht over de steppes. De volgende dag rijden we terug naar ons hostel in UB. We kijken uit naar een warme douche, goed bed en trakteren onszelf op een heerlijke burger bij de Irish Pub.

Magda

Wat weer een prachtig verhaal en wat kun je het goed overbrengen op papier. Ik kan me er helemaal iets bij voorstellen. Wat een ongelofelijk avontuur die jullie hebben volbracht. Alle elementen hebben er toch ingezeten, van adembenemend tot afzien.
Bedankt dat ik mee hebben kunnen genieten.
Jij kunt Floortje Dessing wel opvolgen:-)

Moniek

Idd je kan zo Floortje opvolgen wel samen met Marcel (duobaan) alleen al om de vuurtjes op te stoken.
Wederom een goed verslag.

Tiara Tours