annesophie2000.reismee.nl

South Luangwa National Park

South Luangwa national park, 300km verwijderd van de hoofdstad Lusaka, volgens kenners één van de mooiste wildparken ter wereld en (nog) niet zo bekend. Daar moeten we heen! Op maandagochtend vliegen we met een klein propellor vliegtuigje en een man of 20 naar Mfuwe. Aangezien het in zo'n klein vliegtuigje nogal uitmaakt hoe het gewicht verdeeld wordt moet Marcel even ruilen met een klein jongetje. Verder verloopt die vlucht heel soepel! Het vliegveld in Mfuwe is legendarisch! Één strook beton wat dienst doet als landingsbaan, daarom heen gravel met een klein gebouwtje waar je bagage gewoon in de hal wordt gedropt!

We hebben onszelf getrakteerd op 5 nachten in het Track&Trail Rivercamp. Acht prachtige chalets aan de rand van de rivier de Luangwa, fantastisch lekker eten en geen massa toerisme. Dat we nu echt in de bush zijn wordt meteen duidelijk; wanneer we even niet opletten pakt een brutale aap zijn moment, loopt onze chalet binnen en jat 2 suikerzakjes. Niet voor niets dus dat we een grote houten kist hebben, met slot, waarin als ons eten bewaard moet worden. Ook de olifanten en nijlpaarden bezoeken regelmatig de chalets. Dit betekent ook dat we na zonsondergang (rond 18.00u) een watchman hebben die ons buiten in het donker, wanneer nodig, begeleidt. Het schijnt dat het bij de apen ook uitmaakt wie het voedsel draagt. Mannen worden minder snel aangevallen dan vrouwen. Kortom, vanaf nu draagt Marcel gewoon alles ;)

Vanaf ons balkon genieten we de eerste middag direct van het wildlife aan de overkant van de rivier. Zebra's, giraffen, impala's, krokodillen, nijlpaarden, en dat terwijl de echte gamedrive nog moet beginnen!

De volgende dag gaat om 5 uur(!) onze wekker. Na een onrustig nachtje (de etende nijlpaarden naast onze chalet maken echt veel lawaai!!) start vanochtend onze eerste Safari, wandelend! De wandelsafari heeft hier zijn oorsprong. Samen met Matthew, onze ranger, en Vicson, onze guide, verkennen we het park te voet. Metthew heeft een geweer bij zich zodat hij, indien nodig, ons kan beschermen tegen de dieren. We lopen in éen lijn achter elkaar en wanneer Vicson uitleg geeft staat Metthew op wacht en houdt de omgeving nauwlettend in de gaten. De wandelsafari is bijzonder, geen lawaai van de jeep en heel dichtbij de natuur. Je hoort, ruikt en ziet hele andere dingen. Bovendien moeten we beter opletten en voorzichtiger zijn dan wanneer je in een jeep zit. Daarnaast is er ook aandacht voor diverse kleine insectenbeestjes, vogels, bomen en planten, we leren een hoop en ontcijferen de verschillende soorten voetafdrukken en poep. We zien giraffen en zebra's van dichtbij en heel veel bavianen en impala's! We leren nieuwe dingen over het ecosysteem, en dat de natuur, zolang de mens niet ingrijpt, heel logisch is. Wanneer er plotseling een olifant heel dichtbij ons achter een bosje staat wordt het nog even spannend en moet Metthew zijn geweer trekken. Niemand heeft de olifant opgemerkt en we schrikken van elkaar. De olifant laat duidelijk weten dat hij het er niet mee eens is, en zo geruisloos mogelijk lopen we achteruit met ons gezicht naar de olifant toe. Heel gaaf!

Nadat we wat hebben uitgerust (het was toch wel erg vroeg 's ochtends!) begint aan het einde van de middag onze tweede safari, een night gamedrive met zonsondergang! We vertrekken rond 16.00 uur, in de jeep, samen met Vicson onze gids. We zien voor het eerst leeuwen en een luipaard dat een impala heeft gevangen en deze in de boom op eet! Sinds 3 dagen ligt er een dode olifant in het park, wat natuurlijk heel veel andere dieren aantrekt. De stank van het kadaver is niet te harden, maar het feit dat de leeuwen hier een 3-gangen diner nuttigen maakt alles goed! Ook de verschillende roofvogels grijpen hun kans. Gelukkig heeft onze medepassagier parfum in de tas, die we op onze trui kunnen doen en voor ons neus kunnen houden. Ik vrees dat J'adore nooit meer hetzelfde is vanaf nu! Verder zien we de warthogs (pumba), quineafowls, diverse marters en een stekelvarken.

De volgende ochtend is het weer vroeg dag, om 5 uur gaat wederom onze wekker. Dit keer voor een ochtend gamedrive in de Jeep. We zijn nog maar net onderweg of we zien 4 wilde honden die een impala eten, gevolgd door een hyena die ook jaagt op dit lekkere maaltje. De honden zijn bang voor de hyena, er staat daarom steeds 1 hond op wacht. Wildlife kijken verveelt echt geen moment, prachtig!
Daarna buurten we nog even bij de leeuwen, die net gegeten hebben (waarschijnlijk bij de dode olifant) en breeduit liggen uit te buiken. Het zijn 3 mannetjes die, zodra ze manen kregen, verstoten worden van de groep om op zoek te gaan naar een leeuwin om zo hun eigen groep te creëren. Verder zien we buffels, Zazu (hornbills) en wederom giraffen en olifanten.

We besteden ook een middag in het dorp. Het traditionele Afrikaanse leven is hier nog goed zichtbaar! De mensen hebben weinig en leven met een heel gezin in kleine stenen huisjes. Ze vinden ons interessant, blijkbaar komen er niet vaak toeristen in het dorp. Prachtig om te zien hoe de vrouwen met van alles op hun hoofd lopen. We kopen voor 70 cent een tube tandpasta en ondersteunen een lokaal goed doel waarbij meisjes die ongesteld zijn toch naar school kunnen. Dit is een groot probleem in Zambia, zodra meisjes ongesteld worden kunnen ze eens per maand niet naar school, waardoor ze natuurlijk achterstanden oplopen. We kopen een set uitwasbaar maandverband waardoor we 1 meisje kunnen ondersteunen.

Op onze laatste dag worden we aan het einde van de middag, terwijl we wat liggen te lezen bij het zwembad, verrast door een kudde olifanten. Het zwembad is gelukkig verhoogd waardoor ze dichtbij kunnen komen, en wij ons toch veilig voelen. Het grappige is dat de koks hierdoor niet bij de keuken kunnen komen. 'Sorry jongens, het diner is iets later dan gepland, we hadden vertraging naar ons werk, er stonden olifanten op de weg!' In Nederland totaal ongeloofwaardig, maar in Zambia kan dit zo maar eens de werkelijkheid zijn, een beetje zoals bij ons de files ;)

Carolien Kral

En? Al besloten te blijven? Hihi. Heerlijk te lezen dat jullie zo genieten. Nu kun je vast wel begrijpen waarom wij Afrika zo fascinerend vinden. Als ik het lees krijg ik zin om de boel de boel te laten en te vertrekken haha. Dromen hebben is fijn! De foto's waren ook geweldig. Nog lekker even genieten.

Erik & Yvonne

Wat geweldig leuk om dit allemaal te lezen! En dan te bedenken dat wij hier in Nederland al helemaal uit ons doen raken als er één wolf eenzaam rond dwaalt. Geniet nog de komende dagen!

Tiara Tours