annesophie2000.reismee.nl

SPB deel 2

We raken al aardig gewend hier in Rusland. Het WC papier spoelen we al niet meer door het toilet, maar in de bak ernaast (waardoor toiletgebouwen erg stinken!), we draaien de kraan naar de juiste kant (warm en koud is precies andersom) en we trekken de deur naar buiten toe open. Zo zijn er in elk land wel dingen die anders zijn en opvallen.

Wat nog niet helemaal went is de Russische taal. We kunnen inmiddels een aantal woordjes uitspreken en gelukkig staat het vaak ook in het Latijn eronder. Zo niet dan is het tekens onthouden. Een soort groot memorie spel in de metro.

We hebben ook kennis gemaakt met het Russisch Orthodoxe geloof in het Alexander Nevski klooster. We waren daar op zondag en vielen met onze neus in de boter, er was net een dienst bezig. We hebben onze ogen uit gekeken. Van de meeste religies weet je wel iets, maar dit was toch wel erg nieuw voor ons. De dienst is staand en iedereen loopt wat rond. Voruwen hebben hun hoofd half bedekt met een sjaal (langleve mijn capuchon op de jas). Bij binnenkomst slaan ze eerst een kruisje, precies andersom dan bij het katholieke geloof. Daarna kussen ze diverse iconen op een schilderij aan de muur. Een vreemd gezicht al die kussende mensen in de kerk, sommige met een doekje om het eerst schoon te maken. Op monotone toon wordt er een soort preek voorgelezen, daarna lange rijen voor de priester om het kruis wat hij in de hand heeft te kussen. Veel oude Russische vrouwtjes maar ook opvallend veel jongeren.We hebben maar een plekje gezocht om het hele tafereel te bewonderen.

Wat nog wel even een dingetje was, was de bommelding in de Galleria. De Galleria is een groot westers winkelcentrum met 6 verdiepingen en ongeveer 300 (Europeze) winkeltjes (Mango, H&M, Pull&Bear, Berschka, Nike, Adidas etc.). Het is de laatste dagen slecht weer in SPB, af en toe regen en met 12 graden best koud. Tijd dus voor een middagje shoppen. Eenmaal op de bovenste verdieping (wat een timing) zien we dat de liften en roltrappen het niet meer doen, dat mensen hun tafeltjes in de restuarantje verlaten, de rolluiken van de winkels naar beneden gaan en mensen masaal via alle roltrappen naar bedenen lopen. Nergens paniek of haast. Het is voor ons niet te verstaan wat er wordt omgeroepen maar dat ook wij het pand moeten verlaten is wel duidelijk. Via een emergency trappenhuis staan we in no time buiten, nog steeds geen benul van wat er aan de hand is. Buiten is alles afgezet met lint en staat de politie/brandweer en ambulance paraat. Het lijkt wel een mierennest op straat, zo druk. We bedenken dat het niet handig is om in deze drukte een metro te pakken dus we belanden bij de Subway. Via een engels sprekende rus komen we erachter dat het de 7e bommelding is deze week in de Galleria. Meer kunnen ze ons helaas niet vertellen. Bizar om te merken hoe weinig de russen weten over wat er daadwerkelijk aan de hand is, en iedereen vindt dat ook wel prima, zo lijkt het althans. Moet je je voorstellen dat er voor de 7e keer een bommelding bij de Bijenkorf in Amsterdam is en hoe dat in het nieuws komt.. Rusland blijft in dat opzicht een bizar land!

Wat eten betreft hebben we al van alles geproefd. We bestellen steeds iets onbekends. Het eten bestaat veelal uit kool, boekweit, soep, gruttenpap, blinis (pannenkoekjes), stoofpotjes en een soort stevig zuurdesem/roggebrood. Opvallend weinig groente (of erg duur) en veel zoete dingen! Daarnaast hebben we ons eerste vodka-tje ook al gescoord!

Vanavond zullen we SPB verlaten en met de nachttrein naar Moskou gaan.

Leoni

Een groot avontuur zo te lezen. Doe rustig aan en een goede reis richting Moskou!

Magda

Wat leuk om jullie zo te kunnen volgen.
Wel spannend steeds wat je tegenkomt in de reis en ook op het bord (eten)
Bij dat eten kan ik mij wel iets voorstellen, zit maar weinig verfijning in de smaak, als het maar vult is hun motto.
Ik hoop nog veel van jullie avontuur te lezen.
Goede reis verder!
Groetjes Magda

Carolien

Super zeg! Geweldig om te lezen.

Lennart

Heftig zeg! Hopelijk verloopt de rest vd reis is minder hectisch. Geniet er van verder. Nazdarovj en groetjes;)

Tiara Tours