annesophie2000.reismee.nl

We zijn in Sint Petersburg!

We zijn in Sint Petersburg! Om precies te zijn momenteel midden in de Hermitage.
Het kosste even wat moeite om het toetsenbord in het Engels te krijgen, in het Russisch is het echt abracadarbra, maar het is gelukt!

De aankomst in Sint Petersburg verliep alles behalve soepel. Onze taxichauffeur is er niet... Nergens een mannetje met het bordje De Boer/Kok. Normaal gesproken zijn zulke bordjes vreselijk, maar nu zouden we er haast om smeken! We bellen met de agent, geen gehoor. We bellen met Nederland, het blijkt dat onze taxichauffeur een ongeluk heeft gehad. Vaag! Het zou in het Russische verkeer goed kunnen hoor, maar daarentegen zou het in Rusland ook heel goed kunnen dat het allemaal niet klopt. Dat laatste is helaas het geval, want na 3,5 (!) uur wachten staat Dimitri in levende lijve voor ons, zonder enig schammetje en met 1000maal excuses. Wat er nou werkelijk aan de hand was..

Onderweg naar ons hotel is het behoorlijk druk op de weg met af en toe een file. De diversiteit aan auto's en uit de grond gestampte sovjet flats maken de rit toch leuk. We zien een hele oude Opel Kadet rijden en natuurlijk de Lada's en Wolga's in alle soorten, maten en leeftijden.

Sint Petersburg is in het centrum erg westers. Dit valt ons allebei mee. Ze spreken een aardig woordje Engels. We moeten nog een beetje wennen en oefenen met het 'steenkolen Engels'. Vaak maken we te moeilijke zinnen terwijl is 1 woord genoeg. De Nevsky Prospekt is de hoofdstraat van de stad. Een mooie brede boulevard met statige panden. Peter de Grote heeft dat goed bedacht in 1700! Tegenwoordig bestaat de Nevski Prospekt uit shoppingmalls, hotels en cafe-tjes. In de etalage van de cafe-tjes veel verschillende soorten taartjes, het lijkt haast kunst, zonde om op te eten maar het moet even geproefd worden.

We bezoeken ook de opstandigskerk van de verlosser. Een imposante kerk, met typsch Russische uien bollen. De kerk is opgericht op de plek waar Tsaar Alexander de 2e is vermoord (1881). Zowel van binnen als van buiten prachtig!

Daarna lopen we door naat het Paleisplein. Hier grenst de Hermitage aan. Het plein maakt indruk, het is groot met aan alle kanten monumentale panden. In verband met de drukte en lange rijen besluiten we om alvast kaartjes te kopen voor de Hermitage voor de dag erna, volgens de mevrouw aan de kassa geen probleem.

Helaas heeft deze mevrouw geen gelijk, we komen vandaag de Hermitage met onze tickets niet binnen, deze waren alleen gister geldig... En het is stervens druk! Gelukkig ontmoeten we een Amerikaanse jongen, hij werkt een jaar in Rusland om het woord van god te verspreiden en werkt ook enkele dagen in de Hermitage. Fijn om even in volzinnen Engels te kunnen spreken en juist op dit moment reuze handig. De Russische vrouw aan de servicebalie stamt uit Sovjet tijd, streng en geen discussie mogelijk. Gelukkig helpt onze Amerikaanse vriend en na een kwartiertje staan we dan toch eindelijk in de Hermitage. (blijkt dat de mensen van de kaartverkoop helemaal geen Engels spreken en maar gewoon 'Yes' antwoordden op onze vraag of we een ticket voor morgen konden kopen..) Je maakt wat mee!

De Hermitage is echt HUGE en indrukwekkend! Alleen het gebouw al, het winterpaleis heeft prachtige trappenhuizen, grote zalen, hoge plafonds en heel veel kunstwerken! Te veel om te bezoeken dus we hebben een voorselectie gemaakt. Zojuist de Russische cultuur, Franse kunst (Picasso, Matisse) en Nederlandse schilderijen bezocht. Met name in de Rembrandtzaal was het erg druk, hier hangen 25 Rembrandt schilderijen. Het is toegstaan om te fotograferen, weliswaar zonder flits, maar het geeft wel een mooi beeld van het Winterpaleis. Straks gaan we verder met de Italiaanse Meesters ;)

Jiska

Leeeukk! Klinkt echt goed, en kan me bij die russische plaatjes ook wel veel voorstellen. Groeten vanaf kantoor!

Moniek

Gelukkig toch nog binnen gekomen in de Hermitage.
Nu wil ik nog graag de foto's zien ( smile )

Jody

Nu al veel beleefd! Super! Dat beloofd nog wat voor de komende weken! Heel veel plezier nog de komende weken!

Sanderijn

Super leuk An!!!!!! Geniet ervan!! Kus

Carolien

Jeetje, wat al een avontuur. Nou maak je borst maar nat, haha. Geniet maar flink. Het zal een geweldige reis worden! X

Eva

Zo bijzonder dat jullie daar zijn, al die andere mooie indrukken ???? heel veel plezier! XXX Eva

Eva

Ho zonder die vraagtekens ????

Klaas de Boer

Vanmorgen de gratis Dv/hN in de zon gelezen onder het genot van een kop koffie. Jullie verhalen zijn spannend genoeg, maar erg leuk om te lezen. Maak veel foto's.
Veel plezier.

Lucianne

Prachtig zeg! En wat een indrukken.. Geniet van jullie mooie reis!

Tiara Tours