annesophie2000.reismee.nl

Voorbereidingen Transsiberië Express

Beste allemaal,

Al sinds februari zijn wij bezig met de voorbereidingen voor onze reis. Volgende week is het dan eindelijk zo ver. Op woensdag 8 juli zullen we vanaf Dusseldorf naar Sint Petersbrug vliegen.

In Sint Petersburg zullen we 5 dagen verblijven om vervolgens met de nachttrein naar Moskou te gaan. Na 4 dagen Moskou start hier onze Transsiberie Express, ofterwijl; 9000km treinen door Rusland, Mongolie en China.

Onderweg kun je op verschillende plekken uitstappen. Dit moet je wel van te voren aangeven, aangezien je losse treintickets koopt. Wij zullen een stop maken in Suzdal, de oudste dorpjes van Rusland (Gouden Ring), aan het Baikelmeer in Siberie, 2 weken in Mongolie om vervoglens af te sluiten met een week Peking.

Onze treintickets hebben we geboekt bij Tiara Tours. Ook onze overnachtingsplekken in Rusland hebben zij voor ons geregeld. Een aanrader! Ons Russisch valt tot nog toe wat tegen en voor je visum heb je van elke overnachtingsplek een uitnodiging nodig. Zij hebben dit keurig voor ons gergegeld!

Over het visum gesproken... Werkelijk ALLES willen ze weten.. Zowel voor China als voor Rusland. Wat een papierwerk, en bij één foutje kun je zo alles weer overnieuw doen (inclusief de kosten). Een precisie werkje dus, waar je zo een avond zoet mee bent.

Maar gelukkig, afgelopen week kwamen onze paspoorten, met aangetekende post, weer in ons bezit. Dit was toch wel een kleine opluchting.

Niet alles van onze reis ligt vast, inmiddels begin ik daar wat aan te wennen. In Ulaan Baatar stappen we uit de trein met nog geen enkel plan voor 2 weken Mongolie. Spannend! Ook in Peking hebben we nog niets gepland.. We zullen zien! Wel weten we dat op zaterdag 15 augustus onze vlucht naar huis vertrekt om vervoglens maandag fris en fruitig weer aan het werk te gaan ;)

Afgelopen weken hebben we ons flink verdiept in de Russische cultuur. Het boek van Derk Sauer over zijn belevenissen in Moskou ('Moscow Times') en het boek van Cees koring ('langs de Transsibererie Express') zijn aanraders. Ook de documentaire serie van Jelle Brandt Corstius ('van Moskou tot Moermansk' & 'van Moskou tot Magadan') geven een goed beeld van de Russische geschiedenis en het huidige Russische leven. Dat Rusland de laatste 30 jaar zo ontzettend is veranderd geeft de documentaire 'Born in the USSR 28up' weer, waar steeds om de 7 jaar dezelfde groep Russische hoofdpersonen is gevolgd. Als laatste een documentaire over de lang verzwegen en gruwelijke daden van de Goelag in de documentaire: 'Stalin had een burg beloofd.'

Een bijzonderer land, met grote verschillen tussen arm en rijk, waar persvrijheid steeds ter discussie staat en de antihomowet omstreden is. Wij gaan het deze zomer meemaken. We hopen jullie op deze manier op de hoogte te houden van onze belevenissen, gekke verhalen of naieve acties ;)

Erik

Mooie reis voor de boeg! Enne denk erom: de Russen (en Chinezen) kunnen wel Nederlands dus niet al te gekke verhalen want de Goelag mentaliteit zit er nog steeds in en ik wil je graag weer terugzien op de training eind augustus! Geniet ervan, verhaal er over en wij zullen mee genieten!

Aletta

We willen graag op de hoogte blijven van jullie belevenissen. Spannend!!!!!
Jullie reis begint natuurlijk in Meppen waar Klaas jullie met de auto naartoe zal brengen. Veel plezier.

Leoni

Heel veel plezier samen! Ik ga jullie verhalen (en foto's?) volgen! Xx

Marieke

Een mooie intro voor deze spectaculaire reis! Fijn dat alles nu geregeld is ???? Wij gaan ook zeker de blog volgen, groetjes Marieke & Michele

Marieke

Ps vraagtekens zijn smiley!

Alies

Dat wordt een reis om nooit te vergeten!! Super veel plezier gewenst en heelhuids thuiskomen! Liefs

Siebolt

Strak reisplan hoor. Zal ongetwijfeld een fantastische ervaring worden. Ben benieuwd naar jullie verhalen. Goede reis samen.

Carolien

Wauw, ik kijk nu al enorm uit naar jullie avonturen. Er zullen voor mij veel herinneringen boven komen, geweldig.
Ik reis met jullie mee!!! Heel veel plezier maar vooral wees voorzichtig. XXX

Moniek

Een hele fijne vakantie met mooie leuke en spannende ervaringen

Tiara Tours