annesophie2000.reismee.nl

In de voetsporen van David Livingstone; de Lower Zambezi

Het tweede weekend gaan we met elkaar naar Lower Zambezi NP geweest. De ouders van Mart zijn inmiddels wat geacclimatiseerd, en ook Kevin ging mee, de nieuwe college op de ambassade.

Onderweg is er weer veel te zien. Ik denk dat in de dorpen in Zambia de meeste grocery shops per vierkante meter staan. Daarnaast is een hokje van 2 bij 2 al gauw een ‘shopping centre’, met de meest uiteenlopende (Christelijke) motto’s op de voorgevel. Het is inmiddels een sport geworden om, bij het doorkruisen van een dorp, het meest originele motto te vinden. Één wil ik jullie niet onthouden. In het dorpje Mfuwe staat op de voorgevel, boven een telefoon shop: ‘keep in contact with God and pray for the women.’ Alsof het kopen van een telefoon of beltegoed bijdraagt aan een betere relatie met God. Overigens, in Lusaka staat op elke hoek van de straat een telefoon hokje, formaat telefooncel, waar je beltegoed kunt kopen. Enigszins creatief zijn wat betreft je motto om zo de concurrentie voor te blijven moet dus ook wel.

In de voetsporen van David Livingstone, met een kano op de Zambezi. Dicht op het water, vlakbij de dieren, geen lawaai van een boot en genieten van de stilte, een fantastische ervaring!! Alhoewel we beide wel vaker hebben gekanood, kregen we toch enkele nieuwe (veiligheids)instructie, die normaal niet zo van belang zijn. Tikken met je paddel op de boot zodat de nijlpaarden niet schrikken, en geen ledematen in het water in verband met krokodillen, is op de Drentse wateren niet zo nodig. En ondertussen natuurlijk ook nog fotograferen. Gelukkig vindt mijn gids het niet erg om wat meer te paddelen, bovendien vertelt hij vol trots over de natuur en de dieren van zijn land. Nijlpaarden bewaken nogal streng hun territorium, met name wanneer ze verstoten zijn van de kudde om zelf een groep te gaan vormen. Met een boog eromheen dus. Wanneer dit een keer niet lukt schiet er ineens vlak voor onze kano een boos nijlpaard uit het water, dat was wel even schrikken!
We houden een korte pauze op een van de eilanden in de Zambezi. De gids checkt of de kust veilig is. Aan de waterkant altijd zorgen dat je een pedel tussen jezelf en het water hebt zodat krokodillen minder makkelijk kunnen aanvallen, we stappen maar snel uit de kano! We zien ook veel vogels, de bee-eaters zijn met hun kleurrijke verschijning erg mooi!

’s Avonds genieten we tijdens het eten van een prachtige zonsondergang met uitzicht op de Zambezi. We eten de traditionele Nshima (een soort maispap). Een gerecht dat veel gegeten wordt door de lokale bevolking. Niet echt smaakvol maar wel voedzaam.

Marieke

Prachtig! Wat een andere wereld is het daar!

Magda

Lieve Anne en Marcel, wat weer schitterend jullie reis, zelfs bij het lezen voel ik me al meegenomen. Zag de prachtige foto’s al op FB. Die mooie natuur daar te mogen beleven. Het kan dan toch ook niet op, met die stiltes en kabbelend water. Geniet er nog lekker van. Liefs Magda

Carolien Kral

Prachtig! Een geweldig avontuur. Wat een andere wereld he. Je zou daar toch nooit meer weg gaan, hihi

Tiara Tours