annesophie2000.reismee.nl

Fin del Mundo

Hola! We zijn weer op pad, dit keer in Argentinie en de eerste week zit er bijna op.

Na een reis van 34 uur zijn we donderdagavond aangekomen in Ushuaia, de meest zuiderlijke stad op aarde.Het is momenteel zomer in Argentinie. In BA hebben we dat al even mogen ervaren tijdens onze tussenstop, heel warm! In Ushuaia daarentegen is het iets koeler, tussen de 10-15 graden. Voor de Argentijnen in ieder geval reden genoeg om in korte broek of T-shirt te lopen, het is immers zomer en de rest van het jaar ligt hier alleen maar sneeuw. Bij aankomst is de wind fris! Het landschap is ruig en niet te vergelijken met de Alpen. Ushuaia ligt beschut in een baai met de gletsjer op de achtergrond, een mooi plaatje. De fles rode Malbec smaakt heerlijk die avond, maar was misschien niet zo verstandig! ;) We vallen in elk geval als een blok in slaap!

Ons hostel is basic maar prima. Zeker in vergelijking met de rest van de stad, wat een bende! Veel zooi en niet afgebouwde huizen, straattegels die niet goed liggen en stoepjes die ineens ophouden. Daarnaast veel loslopende honden, die gelukkig niks doen.

Van ons goede voornemen om, na Cuba, niet meer naar een spaans sprekend land te gaan zonder spaans te leren is niets terecht gekomen.. Het is de eerste paar dagen handen en voeten werk. Inmiddels maken we onszelf al wat woordjes eigen en soms zelfs een hele zin!

We doen hier in Ushuaia een aantal tochtjes. Het is even zoeken, we willen niet als massa toerist in een grote groep mee. Vanaf Ushuaia reizen we met een 4x4 truck naar het oosten, een mooie tocht. We komen uit bij Estancia Haberton, een onderzoekscentrum met heel veel skeletten van verschillende dieren. Vanaf hier gaan we met een klein bootje naar een eiland waar een pinguin kolonie leeft (Magelhaen en Gentoo pinguins), inclusief 1 "king pinguin", welke eigenlijk alleen op Antartica voorkomt (we hebben geluk). We zitten een tijd lang op het strand te genieten van deze geweldige dieren, echt fantastisch! Er zijn veel jongen, en het is prachtig te zien hoe de pinguins reageren op gevaar wanneer er weer een roofvogel overzweeft. We maken nog een korte wandeling over het eiland voordat de boot ons weer terug brengt.

Oudjaarsdag brengen we door op een jacht in het beaglekanaal met een groep van 10 Europeanen, Argentijnen én plaatselijk bier. We zien veel verschillende soorten vogels, maken een hike op een onbewoond eiland en maken kennis met de zeeleeuwen. s Avonds is er niet veel bijzonders te beleven op straat, gelukkig hebben we een leuk restaurantje gevonden. Even na 12-en wandelen we terug met getoeter van de schepen en her en der wat vuurwerk van de lokale bevolking. Eenmaal in het hostel worden we omhelst en geknuffeld door de eigenaar, Feliz Ano Nuevo!!

Gister hebben we de gletsjer beklommen. De tocht was goed te doen en een goede voorbereiding op de komende weken. Vanaf zeeniveau zijn we er naar toe gelopen, en dat is best bijzonder! Het uitzicht is prachtig!! We trakteren onzelf onderweg op een taartje en Maxima thee. Je ziet zo af en toe een afbeelding van Maxima en Willem Alexander. Het schept een band wanneer ze horen dat we uit Nederland komen en we erg houden van onze koningin.

Morgenochtend vertekken we met de bus naar El Calafate. Een tocht van 18 uur over de Ruta Nacional 3.

Jody

Leuk om te lezen Marcel en Anne-Sophie! En de foto's zijn echt super! Heel veel plezier nog!

Groetjes Jody

Carolien

Wauw, we genieten weer volop mee. Prachtige avonturen en er zullen er vast nog vele mooie volgen. We kijken er naar uit. Geniet geniet!!!

Jan Dirk

Mooi zeg. Beetje koud voor de zwembroek maar dat komt volgende maand wel weer. Nog heel veel plezier in het vervolg van jullie reis.

Wilma

Leuk om jullie zo te kunnen volgen. Het ziet er geweldig uit en ik ben benieuwd naar het vervolg. De foto van Anne-Sophie met pinguin is wel heel lief!

Alies

Leuk dat we jullie zo weer kunnen volgen! Muy muy divertido!! En.. pas goed op elkaar.. ????

Erik & Yvonne

Heerlijk om weer mee te mogen genieten met jullie reisverhalen en foto's! Buen viaja

Magda Janssens

Wat een prachtige reis!
Leuk dat jullie anderen ook weer mee laten genieten.
Veel plezier!

Moniek

Wederom weer prachtig geschreven, echt mooi en leerzaam om te lezen. Dank jullie en nog veel plezier en nog prachtige verslagen.

Marieke & Michele

Ciao Anne-Sophie en Marcel! We hebben net even jullie verhaal gelezen en krijgen er spontaan weer reiskriebels van ;) Mooie belevenissen, veel plezier!

Betsie

Leuk om te lezen, Anne-Sophie en Marcel. Je krijgt bijna het gevoel dat je meereist met jullie. Helemaal leuk!

Tiara Tours