annesophie2000.reismee.nl

Mongolie; Gobi woestijn 2

Onze bus is een oude Russische Van, met 4 wielaandrijving. Echt een top busje (behalve dus het gehobbel). Onderweg hebben we maar3x pech gehad, een lekke band, olie lekkage en iets met de remleiding. Gelukkig is onze chauffeur ook monteur, hij is reuze handig en wanneer we in de woestijn komen laat hij de banden wat leeglopen. Je moet ook wel want er zijn dagen bij dat je niemand tegenkomt onderweg. Het land is zo uitgestrekt,eenvan dedunstbevolkte landen van de wereld.

Onderweg zie je af en toe in de verte een witte ger staan. Het vee van de familie loopt ook ergens rond, soms kilometers verder, er is immers geen afgebakend stuk land. 's Avonds komen de dieren terug, Vaak weten ze zelf wanneer ze weer naar de ger moeten komen (heel bijzonder) of ze worden opgehaald door de familie, meestal op motorbikes. Tijdens het rijden gebeurt het vaak dat we dwars door een kudde dieren moeten of dat de dieren midden op de 'weg' liggen. Het is grappig te zien hoe de verschillende dieren reageren. De geiten zijn snel maar willen soms ineens weer naar links en schieten nog vlak voor devan langs, de paarden rennen soms met ons mee (prachtig!) en de koeien blijven staan, kijken je enkele seconden recht aan en lopen vervolgens nonchalant weg.

Er zijn verder niet veel wegen in Mongolie. Je kunt het pad volgen van je voorganger, deze is goed te zien, maar het is ook toegestaan om hemelsbreed te rijden en zelf een pad te maken. Wij missen in ieder geval nog wel eens de afslag wanneer we ineens een scherpe bocht naar rechts maken ;) In totaal passeren we in de eerste week 4 dorpjes. Vanuit het niets is er ineens een dorpje met allerlei zandwegen ernaar toe. In de dorpjes staan ger tenten, met schuttingen eromheen, maar ook stenen huizen. Daarnaast is er vaak een klein supermarktje waar we wat kunnen kopen.

Onze eerste stop is bij een rotsformatie (Bayanzag), een soort Canyon, met prachtig uitzicht! Bizar dat de omgeving vlak is en alleen deze rotsen er staan. Hier zijn veel fossielen van dino's gevonden. Het schijnt dat in die tijd mongolie een Oceaan was en deze rotsformatie een eiland.

De volgende dag bezoeken we Yolin Am, een gorge met een leuke wandeling. Aan het einde van de Gorge komen we zelfs ijs tegen (en dat in de woestijn!).

De volgende stop is 2 dagen in het zuiderlijke gedeelte van de woestijn. Het is daar erg warm, 35 graden, en geen schaduw! Op een gegeven moment weet je niet meer waar je moet zitten... Hier zijn enorme zandduinen (wederom prachtig). We maken een kamelentocht naar de voet van de duinen. vooral het omhoog en omlaag gaan van de kameel is grappig wanneer je erop zit. Vlak voor zondsondergang beklimmen we de duinen, en dat is pittig! We doen dit samen met Zara uit Nieuw Zeeland en Doro uit Duitsland. Bij elke stap omhoog heb je het gevoel dat je weer 2 stappen omlaag gaat. Verzuurd komen we boven, de eerste heuveltraining is een feit! Maar het uitzicht en de zondsondergang maken alles goed, onbeschrijfelijk mooi!! Samen met Zara drinken we een fles rode wijn leeg, wel verdiend vonden we! De afdaling is trouwens easy en een stuk leuker! Rennend naar beneden (met wat wijn op....)

De volgende dag staat in het teken van de slachting van de geit. Terwijl hij nog vrolijk rondhuppelt wijzen ze alvast even aan welke het wordt (leuk!). De eer is aan onze chauffeur en met ONS keukenmes slacht hij het geitje. Werkelijk alles van de geit wordt gebruikt, de ingewanden eten ze op (ook de ogen en hersenen), van de botten maken ze spelletjes, soep van het bloed en de huid gebruiken ze als kleed. Het is best zwaar werk. Door middel van een sneetje in de buik wordt via de maag de aorta doorgesneden, de geit is dan snel dood en dit geeft weinig bloed. Vervolgens wordt de huid gevild en de ingewanden verwijderd. Interessant om mee te maken, maar In combinatie met het warme weer en de geur moet Marcel er noodgedwongen even bij weg lopen. Iedereen van de familie helpt mee, zelfs de kinderen leren op jonge leetijd hoe ze een geit moeten slachten, en in een onbewaakt ogenblik gaat de hond ervan door met de ballen van de geit (ook deze worden dus goed gebruikt). Voor ons westerlingen een heel spektakel en middag vullend programma! En het moet gezegd worden, het vlees smaakt lekker 's avonds!

Nog 1 leuke Anekdote, we hebben namelijk Chinezenontmoet die voor het eerst een blanke ontmoetten. Het schijnt dat Joram en ik ook bijzonder hebben gereageerd toen we voor het eerst een Neger zagen, maar toen waren we nog jong. Dit waren verdorie volwassen mannen die helemaal uit hun plaat gingen omdat ze ons zagen, met een fotoshoot tot gevolg. Hilarisch! Marcel heeft daar vervolgens weer een fotoshoot van gemaakt!

De tweede week van onze tour verlaten we de woestijn en gaan we naar het noorden, naar de8 lakes voor een hike. Hierover later meer.

Leoni

Het zijn weer twee mooie verhalen geworden! Leuk om te lezen. Het leeglopen van de autobanden in de woestijn, de kamelenrit en dat je wordt 'uitgelachen' door mensen die voor het eerste een blanke zien komen mij bekend voor... Veel plezier nog de laatste dagen! XX

Carolien

Wauw, weer met veel plezier heb ik jullie verhalen gelezen en ervan genoten. Het roept prachtige herinneringen op. Ben ook zo benieuwd naar de rest van jullie avonturen! X

Tiara Tours