annesophie2000.reismee.nl

72 uur in de trein!

72 uur in de trein, een etappe van Suzdal naar Irkutsk, 5000km. Dit is de langste etappe van onze treinreis. 3 dagen achtereen in de trein. Dat klinkt heel lang, maar het viel reuze mee! Onderweg is er van alles te horen, zien en te beleven. We hebben ons geen moment verveeld. Bovendien kom je op een gegeven moment in een relaxed ritme van slapen, lezen en eten.

In Suzdal doen we nog wat laatste boodschapjes, groente, brood, honing , fruit en koekjes. Uit Nederland hebben we noodles en cup-a-soup meegenomen. Voor de rest gaan we ervan uit dat er onderweg op de perrons genoeg te koop is.

We passeren 3 tijdzones en komen uiteindelijk met 6 uur tijdsverschil aan in Irkutsk.
Bijzonder om te merken dat je op een gegeven moment tijdloos wordt en gaat leven op het ritme van de natuur, als het donker wordt slapen en bij daglicht opstaan (alhoewel het in Siberie wel erg vroeg licht wordt).

We hebben 2 Provodnika's in onze wagon (trein-stewardessen). De ene lijkt wel wat op juffrouw Jannie uit Jiskefet. Ze zijn alles behalve vrolijk en zorgen ervoor dat iedereen op tijd weer in de trein is na een stop, stofzuigen iedere middag onze coupe, delen de lakens uit voor nieuwe reizigers en niet onbelangrijk: ze regelen de temperatuur (airco). Dit gaat bij ons in de wagon gelukkig aardig goed! Aan het einde van de gang is een WC en een wasbakje, deze wordt ook dagelijks schoongemaakt door de Provodnika maar doet helaas erg denken aan de WC's in Nederlandse treinen!

Wij slapen 2e klas, in een 4 persoons coupe. We stappen 's nachts om 3 uur in en het begint gelijk al goed. Er ligt een vage Rus op mijn bed te slapen. Marcel maakt hem wakker, hij is niet heel blij. De volgende ochtend is hij ineens weg. Onze andere medereiziger is een oud lief Russisch vrouwtje. Zij spreekt geen woord Engels en wij geen woord Russisch. Ze praat honderd uit, in het Russisch, alsof wij naarmate de reis vordert beter Russisch gaan spreken. Toch hebben we het fijn met elkaar en Marcel is heel zorgzaam voor haar. Wanneer ze 1 station eerder uitstapt dan wij wil ze ons haast omhelsen. We geven haar wat Nederandse souvenirs mee (dat woord is overigens hetzelfde in het Russisch) en trots loopt ze met haar dochter weg.

In de coupe naast ons zit een Russische vrouw met haar wat oudere dochter, die op elk station direct een sigaret moeten opsteken. Daarnaast een Russische moeder met haar kleine zoontje en onze Finse vriend. Hij reist van Finland naar Vietnam, wordt tijdens de reis met iedereen vrienden en stinkt enorm! Gelukkig kunnen wij wel om hem lachen!

Onderweg passeren we om de 3 a 4 uur een station waar de trein gemiddeld 20 minuten stopt. Op het perron zijn kioskjes en in Siberie verzamelen koopvrouwtjes zich op het perron zodra de trein aankomt. Zij verkopen gedroogde vis, geplukt fruit en knuffeltjes. Het is vooral fijn om even de benen te strekken en frisse lucht te happen.

Wij slapen aan de linkerkant van de coupe. Boven elkaar zijn 2 bedden, inklapbaar, waardoor het onderste bed een bank wordt. Het geeft een soort caravan gevoel. Het slapen is even wennen maar het gehobbel went wel, alhoewel het wel steeds hazenslaapjes zijn.
Overdag is het lezen, muziek luisteren, eten, slapen of even een klein wandelingetje maken op de gang. Het is heel relaxed!

Natuurlijk kijken we ook veel naar buiten. Met name als we wakker worden zijn we nieuwsgierig, is het landschap al veranderd? Tot aan Jekatarinaburg zijn het vooral berken bossen, dit begint wat te vervelen, we kunnen haast geen berk meer zien. In jekatarinaburg is de grens tussen Europees Rusland en Aziatisch Rusland en het einde van het Oerol gebergte. Het Aziatische merken we pas in Irkutsk, waar de mensen meer op Aziaten beginnen te lijken. Onderweg zijn de wegen veelal niet geasfalteerd, wat een groot gedeelte van het jaar ook niet nodig is ivm de sneeuw. We passeren leuke kleine dorpjes met houten Siberishe huisjes. De stationsgebouwen zijn wisselend, soms communistisch en soms erg mooi! Daarnaast heeft Siberie ook grote miljoenen steden, zoals Perm, Jekatarinaburg en Novosibirsk. Na jekatarinaburg wordt het landschap afwisselender. Meer open vlaktes en heuvels. Het is verbazingwekkeng hoeveel stations we onderweg voorbij rijden. Elk dorpje met 3 huizen heeft een perron, tenminste daar moet het voor doorgaan(betonblokken). Op het perron kun je zien hoeveel kilometer je verwijderd bent van Moskou.

Op de gang staat een Samovar. Hier kun je heet water tappen. We maken hiermee thee, soep en noodles als avondmaaltijd. Kamperen in de trein en dat gaat prima!
De tweede avond gaan we 'uiteten' (ja ja). Drie wagons verder is het restaurant. Hier is een bar, keuken en plaats voor 35 mensen om te eten. Ze hanteren het principe op=op. Zo kan het voorkomen dat iets dat op de kaart staat niet meer te verkrijgen is. Hoe dichter bij Peking, hoe minder er te krijgen is. Zo krijgen we de 3e avond al geen plaatselijk bier meer maar ander Russisch bier (wat ook goed smaakte!). Het eten is prima (runder stoofpotje), beter zelfs dan in het vliegtuig!

Na 72 uur komen we uiteindelijk aan in Irkutsk. We vertrekken direct naar het Baikalmeer. daarover later meer...

Siebolt

Hallo AnneSophie en Marcel,
Erg leuk om op deze manier jullie reis te kunnen volgen. Jullie verhalen zijn beeldend genoeg zodat ik jullie in gedachten al zie zitten in de trein, pratend met dat blije Russische vrouwtje. Ben benieuwd naar het vervolg.

moniek

Jullie zullen nu wel uitgerust zijn ( grapje)
Wat een verschillende mensen hebben jullie ontmoet en ( en gaan jullie nog ontmoeten)
Ga vooral door met schrijven vind het geweldig om het te lezen.

Groetjes Moniek

Aletta

De korte app jes zijn leuk maar het uitgebreide verhaal is nog veeeeeel leuker. Zie iedere keer uit naar een nieuwe.
Groetjes

Marloes

Super leuk om jullie verhalen te lezen! Lekker genieten samen! Ik verheug me alweer op het volgende verhaal :-)

Carolien

Wat weer een prachtig verhaal. Doet mij weer erg denken aan mijn eigen reis. Super hoor en wat geweldig hè wat je allemaal meemaakt. Lekker genieten. En nog steeds leuk om zo mee te reizen. Liefs vanuit Zwitserland (vakantieplannen gewijzigd, hihi). Xxx

Elly

Hoi Anne en Marcel, wij hebben ook weer internet! Wat een leuke verhalen; mooi geschreven! Wat een ervaringen, zie uit naar de volgende! Liefs Elly XXX

Hilleen

Van Elly kreeg ik de tip jullie reisverhalen te lezen, erg interessant. Wat maken jullie veel mee zeg! Mooi om te lezen. Nog veel plezier! Groetjes Hilleen

Tiara Tours