annesophie2000.reismee.nl

Moskou

Afgelopen dinsdag zijn we met de nachttrein vanuit Sint Petersburg aangekomen in Moskou. We sliepen samen met een snurkende duitser en zijn zoon in een coupe, niet echt ideaal. Maar verder prima en schoon.

Gelukkig staat onze taxi dit keer wel klaar. Dimitri (volgens mij heet de helft van alle mannelijke russen zo) staat al op ons te wachten. Het is nog vroeg en daarom nog betrekkelijk rustig op de weg. De binnenste ringweg bestaat uit 16 banen (8 rechts, 8 links). Dat is behoorlijk wat, en dan te bedenken dat er ook nog een buitenste ringweg is en het alsnog bijna 8 uur per dag bomvol staat!

We verblijven deze dagen bij Olga, een heel lief gepensioneerd vrouwtje en ze spreekt een aardig woordje Engels. Ze woont in een betonnen sovjet flat en heeft in haar eentje een 2 kamer appartement, met eigen douche en WC. Dat is best luxe voor een inwoner in Moskou. In de loop van de dagen komen we steeds wat meer over haar te weten, leuk om bij mensen thuis te verblijven.

De moeilijkheidsgraad van de Russische taal is flink toegenomen, meestal staat het er niet meer in het Latijnse alfabet onder. In sommige reisgidsen wordt het daarom afgeraden om met de metro te reizen, maar dat is echt onzin. Gewoon goed de tekens onthouden, ezelsbruggetjes verzinnen of foto's maken. Ons creatieve brein wordt volop aangesproken met ons out-of-the-box denken, wat ook wel weer hilarisch is.

Moskou is een hippe stad. Volgens Marcel is het in 7 jaar tijd behoorlijk veranderd. Onwijs veel shoppingsmalls en cafe-tjes. Bovendien worden gebouwen volop gerestuareerd, er is nogal wat achterstallig onderhoud, maar al veel minder dan 7 jaar gelden. Daarnaast is er in Sovjet tijd heel veel vernietigd, echt zonde! Met name de Russich Orthodoxe kerkgebouwen zijn in opdracht van Stalin verwoest en de religie was in Sovjettijd verboden. Sinds 1997 worden veel gebouwen herbouwd of gerenoveerd.

Wanneer we het rode plein betreden worden we aangehouden en mogen we helaas niet verder. We zien militairen marcheren, horen muziek en iemand die op strenge toon omroept, maar zoals gewoonlijk weet niemand wat er nou precies gaande is. De Basilius Kathedraal is echt prachtig en natuurlijk hebben we ook het Kremlin bezocht (Poetin was hard aan het werk, de vlag hing in top).

Een echte aanrader is het uitzicht op de 33ste verdieping van het Radisson Royal Ukraine Hotel. Echt prachtig!! Ook het hotel is prachtig, van hieruit heb je uitzicht op het Witte Huis waar in 1991 de Coup plaatsvond tegen Gorbatsjov. Het hotel isonderdeel van de 7 suikertaarten van Stalin. Stalin liet in de jaren 50 zeven Stalinistisch-Gotische 'suikertaarten' bouwen in Moskou, het zijn machtige gebouwen om te zien!

Wij gaan nu snel onze spullen pakken. Om 12.00 uur staat Dimitri voor de deur en om 14.00 uur vertrekt onze trein. Het is maar 15 minuten rijden naar het station maar met het Moskouse verkeer weet je het nooit!

moniek

Leuk verslag.
Krijg steeds meer zin om ook eens een keer naar Rusland te gaan.

Aletta

Weer leuk om te lezen.

Marieke

Wat een avontuur, super leuk om te lezen!

Tiara Tours